به گزارش خبرگزاری سنگ ایران، سنگ های ساختمانی ترکیه بخصوص مرمریت از شناخته شده ترین سنگ های ساختمانی جهان به شمار می آیند. از سال ۲۰۰۵ پای این نوع سنگ به کشور آمریکا باز شده است. از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۵ میزان صادرات سنگ مرمریت ترکیه روند رشد ۶۰ درصدی داشته که منجر به شناخته شدن این سنگ در بازار آمریکا شده است.
چین در ۱۱ درصد صادرات سنگ های ساختمانی به آمریکا سهیم است اما ایران در بازار صادرات سنگ به آمریکا سهم چندانی نداشته و موفق به شناساندن سنگ خود در بازارهای امریکا نشده است.
شاید بتوان رمز موفقیت شرکت های ترک را در چند نکته مهم خلاصه کرد. اولین رمز موفقیت فراوری طبق بازار و خواسته مصرف کننده سنگ است؛ ارتباط مستقیم با شرکت های طراحی دست واسطه گران را کوتاه کرده است. این موضوعی است که دو کشور آمریکا و ترکیه توجه خاصی به آن دارند و توجه به آن برای ثبات قیمت گذاری نیز بسیار مفید است.
بیشتر معماران آمریکایی برای طراحی های داخلی از سنگ های ساختمانی استفاده می کنند از این رو خرید سنگ خود را بیشتر به صورت فراوری شده انجام می دهند.
کاهش رقابت منفی بین شرکت های ترک باعث تداوم و رشد این شرکت ها شده است. شاید محدود کردن شرکت ها برای فعالیت در زمینه سنگ های خاص نیز نکته مهمی باشد اما قیمت پایین سنگ ترکیه، رقابت با کشور های تولید کننده را بسیار راحت تر کرده است.
ارتباط قوی و اقتصاد پویا و توجه به درآمدهای غیر نفتی در ترکیه و پرداخت سوبسیت و حمایت از هزینه های صادراتی کار را برای شرکت های صادر کننده ترک راحت تر ساخته است.
بدون نظر